Studietips....

Oj vad dålig jag är på att uppdatera nu för tiden, är som om det inte händer något nytt i mitt liv, men det är väll just det som det gör, mitt liv förändras hela tiden men tiden att skriva om det finns inte.... Jag har sista sakerna i skolan att göra och de tar upp större delen av min tid eller ja i alla fall mina tankar, sen så tar Lina upp den större delen av allt annat.... Men men nu ska jag i alla fall försöka mig på att bli bättre på detta igen, när skolan lagt sig och det är "sommarlov"  Ser ut som om jag blir hemma med Lina i sommar....blandade känslor .... men alltid underbart att vara med våran solstråle.... Får se vad dagarna visar sig....

Tenta på fredag håll tummarna.... Spännande....Var ju sjuk på förra tentan så nu ska jag skriva den och sen sak jag skriva denna kurs den 30:e sen så har jag två Case kvar....


Men i alla fall ska väll lägga till lite studie tips när det är det som är på agendan för mig:

STUDIETEKNIK

Tänk på att prova ut de sätt som är bäst för dig! Det är kanske bara vissa av hennes förslag som passar dig.

A & O är att du har en passande vrå hemma - en plats, där du kan göra dinahemuppgifter och där du har ordning på allt ditt material så du kan fokusera på att LÄRA utan att störas.

Vid läsning på egen hand av faktatexter:

· Bläddra fram till ev. frågor efter första avsnittet. Då vet du innan vad du ska tänka extra mycket på.

· Läs rubriken till det aktuella stycket och fundera över vad det kan handlaom. Känner du redan till något om detta, i så fall, vad?

· Om du stöter på ord du inte förstår, anteckna dem och ta reda på betydelsen. Helst innan du går vidare, det kan ju ha stor betydelse för sammanhanget. (Slå upp i en ordbok eller fråga någon. Har du tillgång till dator kan du skriva ordet i ett word-dokument och högerklicka. Då brukar man få fram synonymförslag. Ibland kanske det är lättare och snabbare än att slå i en ordbok?)

· Läs ett kort avsnitt.

Skriv stödord – gärna i marginalen om du har helt egen bok- annars i en anteckningsbok. Du kan också markera stödorden med överstrykningspenna alternativt stryka under dem! Hitta en färg, som passar dig eller använd olika färger för olika typer av fakta. (Detta fungerar självklart endast om du har en lärobok som inte måste lämnas tillbaka). Berätta högt för dig själv utifrån stödorden!

· Läs ytterligare ett kort stycke. Formulera själv frågor utifrån texten. Besvara dina frågor med egna ord högt för dig själv!

· ”Läs” bilderna! Hjälper de dig att förstå sammanhangen? Fortsätt på det sätt som passar dig bäst genom hela texten.

· Repetera genom att återberätta allt antingen utifrån rubriker, stödord eller frågor. Glöm inte att repetera ev. anteckningar från lektionerna!

· Gör en mindmapp (en tankekarta) på liggande papper (A4 eller gärna större papper om du har) utifrån det aktuella ämnesområdet. Det skriver du mitt på papperet! Använd gärna olika färger sedan för underrubrikerna. (I boken Mindmapping av Björn Ringom kan du få tips om hur man kan göra olika tankekartor)

· Berätta/förklara allt för någon, som inte kan eller har förstått. (Finns ingen i närheten, som du kan använda dig av, använd då en fingerad, påhittad person) Kan du förklara, då vet du att du själv har inhämtat de nödvändiga kunskaperna.

· Försök att formulera egna slutsatser, egna åsikter om det lästa området. Gäller det historia kanske du kan dra paralleller till andra historiska händelser, gäller det geografi kanske du kan jämföra med andra platser osv.

· Prova med olika sinnen (skriv/rita med olika färger, gör en modell eller tänk dig en modell, använd kroppen – hoppa eller bolla in fakta och ramsor i minnet…)

Särskilt för dig med dyslexi:

Om du har möjlighet att få lyssna till texten genom CD-skiva, band eller genom att någon läser kanske passar dig extra bra? Det kan ju vara till stor hjälp att du antingen fått höra texten uppläst eller åtminstone fått den berättad för dig innan du läser själv. Då kan du också ha fått förklaring på ev. svåra ord. Med scanner och talsyntes kan man scanna in texter och få dem upplästa via datorn.

Skrivet av;  Ylva Westin speciallärare på Norrbergsskolan


Kommentarer
Ewe

Blev det inge jobb i sommar..? Men skönt och mysigt att få vara med Lill-Sessan <3

Ida Tallhed

Vill du vinna en inbjudan till bloggsvar? i så fall så har du din chans nu! Vinnare dras på torsdag! :)



Tävlingen finner du här; http://idatallhed.se/2011/may/tavling-bloggsvarinbjudan.html#comment



MVH

Ida Tallhed

www.idatallhed.se

2011-05-24 | 13:57:03 | http://idatallhed.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: