Kurs start ....

Så här kommer följande kurs att se ut .... Blir en tung kurs men lärorik;

Undervisningens form och uppläggning

Undervisningen baseras på föreläsningar, övningar och seminarier. Den pedagogiska modell som används på kursen är problembaserat lärande med studerandeaktiva undervisningsformer. I motsats till s.k. traditionell undervisning där läraren förmedlar kunskaper till studenterna bygger det problembaserade lärandet på studenternas egna aktiviteter. Juridikmomentet inleds med en introducerande föreläsning i rättsvetenskap och därefter lagboks, nätresursövningar där ni med hjälp av lärare går igenom hur en lagbok är uppbyggd och hur man letar efter juridisk information med hjälp av Internet. Därefter får ni en uppgift att tillsammans i basgruppen jobba med för att träna er i att hitta i lagbok, nätresurser samt att jobba utifrån det som allmänt kallas den juridiska metoden. Denna uppgift jobbar ni med i basgruppen utan lärarhandledning och ni har därefter en träff för metodövningen. Det är viktigt att du har tillgång till en lagbok redan under den första veckan. Lagboken ska ni ha med er vid samtliga undervisningstillfällen.

Efter det introducerande delmomentet följer ett moment om social civilrätt, där grundläggande avtalsrättsliga begrepp av betydelse för det sociala arbetet behandlas, såsom rätthandlingsförmåga, rättskapacitet och reglerna om fullmakt/ställföreträdarskap. Vidare behandlas under detta avsnitt konsumentköp och hyresrätt. I det civilrättsliga blocket så hanteras även familjerätten och regler rörande olika samlevnadsformer så som, faderskap, moderskap, adoption och vårdnadsfrågor i allmänhet samt boende och umgänge, socialtjänstens roll vid vårdnadstvister. Efter detta följer ett delmoment om välfärdsrätt. I detta ingår dels ett avsnitt som tar sin utgångspunkt i rättigheter, skyldigheter, samtycke och tvång. Dels ett avsnitt om ekonomisk välfärd genom socialförsäkringssystemet, de centrala sociallagarna, SoL, LSS, LVM och LVU samt patientens rättsliga ställning beträffande hälso och sjukvård. Slutligen följer ett delmoment om straffrätt. Detta delmoment avslutas med ett temaarbete, med uppsatsskrivande och uppsatsseminarium.

Föreläsningar

Ett introducerande komplement till kurslitteraturen. Det innebär att du i stor utsträckning själv måste inhämta nödvändiga kunskaper för att kunna lösa de seminarieuppgifter du ställs inför. Syftet med självstudierna är dock inte att du ska kunna böckerna utantill utan att du ska få en orientering i ämnet och en bas för den detaljkunskap som kan återfinnas i andra källor än kurslitteraturen.

Övningar

Syftet med övningarna är att öva sig i att finna relevant rättslig information till olika frågeställningar. Övningarna är schemalagda i början på kursen och utgörs av lagboks, rättskälleövningar och övningsuppgift med ett praktiskt juridiskt problem som skall lösas med hjälp av den juridiska metoden.

Seminarier

Syftet är att träna på att identifiera och lösa rättsliga problem, träna juridisk argumentation. Seminarierna ska förberedas i basgrupperna. Seminarierna innebär att studenterna redovisar och diskuterar uppgifter och juridiska problem i en seminariegrupp tillsammans med läraren. Alla seminarier förutsätter att du är väl förberedd och aktivt deltar i diskussioner och förberedande basgruppsarbete. Seminarier är obligatoriska.

Uppsats

Uppsatsen som behandlar straffrätten skrivs sammanhängande under några dagar och seminariebehandlas därefter i mindre grupper. Vi delar in er i uppsatspar och vi ger också ämnen som ni skall skriva om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: