Förundrad vart all tid tar vägen....

Jag blev som förundrad över en sak här om dagen....jag vet inte vart tiden riktigt tar vägen liksom....den bara springer iväg....Det känns som att det var alldeles nyss om Daniel ramlade in i mitt liv av någon lyckoträff av universum, det känns som nyss som jag blev gravid och det känns som nyss som vi flyttade ihop och som om det nyss var sommar och varmt....

Men nu står vi här den 7 oktober 2010 och dottra är 3 månader och 8 dagar, det är som helt otroligt att tiden bara rusar iväg för en, det känns som att den bara springer fram....

Trots att tiden bara rusar fram så njuter jag av livet och det är väll kanske det som gör att tiden också rusar iväg man står inte still på samma plats hela tiden....

.... Sen så är väl det så att när allt klickar och allt faller på plats och man  börjar ha lite rutiner i vardagen så är det väll också så att man får tiden att gå....Tänkte jag skulle dela med mig av våra klassiska rutiner....

05-06 Lina vaknar med ett skratt

Sitter och myser i soffan och hon får en flaska

ca 07.30 Promenad med hundarna

08.30 Anländer hemma eller hos mormor beror på....

10.00 väcker Daniel om han ska jobba, samt sätter mig och matar Lina

12.00 Daniel åker vanligtvis till jobbet....

13.00 Lina och jag leker lite....

14.00 Dags för matstund igen

15.00 Börjar förbereda min middag

16.00 Försöker äta

Sen rullar kvällen på med mat och blöj byten iväntan på att älskade ska komma hem från jobbet.....

Sen så ser väll alla dagar rätt lika ut, vi leker jag och Lina, vi läser böcker, myser och spelar musik tillsammans....Vi leker i gymmet och vi njuter av våran vardag tillsammans....Vi tar också promenader med hundarna .... Ibland unnar vi oss att åka till stan för en fika med andra mammor när tiden finns och tillfrågan finns....

Vi har babysim och jag ska börja någon mer grupp med henne, funderar på att kolla vad det finns för något....

Är trevligt och lära känna andra mammor och ha lite mammor att känna....

Tänkte kolla .... Om jag skulle dra ihop till en www.blingo.se kväll hur många av er är inresserade av att komma på det??

Sen undrar jag en sak till....Skulle inte ni andra som har barn som är lite äldre än mig dela med er av hur ni introducerade era barn i pureér och sånt....Tösen närmar sig ju 4 månader nu så tänkte börja då eftersom hon inte ammas....Så kom gärna med tips....

Nu ska jag surfar vidare.... 


Kommentarer
Sofia

De första du kan börja med nu när hon blir fyra månader är att mosa lite banan och ge henne det efter hon har fått ersättning mitt på dagen.



Men sen då du ska börja med potatis och även ge henne banan efteråt som en efterrätt och sen ge henne ersättning för att hon ska hålla sig mätt. Du undrar säkert då hur länge du ska hålla på att ge henne ersättning i samband du ger henne mat. Tills du börjar ge henne en hel portion mat. Från början ger du ju henne bara några skedar potatis och banan.



efter två veckor kan du börja med mosad potatis med mycket smör i. två veckor senare lägger du till någon mosad grönsak, två veckor senare lägger du till kött. Sen kan du också göra så att när du väl börjar ge henne hela portioner så kan du faktiskt börja göra mat för henne två veckor framåt som du mixar i en mixer och sätter i burkar och fryser in som du sen värmer upp i en kastrull. Det gör så att det blir lättare för dig och inte för tungt. Du kan juh höra av dig om du vill veta närmare på någonting.



De är då så jag har gjort till min son, mycket godare än burkmat, mycket billigare och nyttigare för dem och mindre koncentrerat.



Man måste som sagt vara försiktig från början eftersom att deras mage fortfarande är för känslig och behöver vänja sig vid mat. Sen kan hon bli arg från början då du ger henne potatis men de är ju för att hon inte är van vid att äta det. Ris och spagetti ska man helst vänta med senare, typ tills de är nästan ett år. De varnade min mamma för, som sagt deras små magar är känsliga och speciellt för vanlig mjölk, ska du ge henne mjölk till maten så köp laktosfri mjölk, de klarar dom utmärkt. Tror du mig inte så fråga barnmorskan :P :)

2010-10-07 | 09:08:43 | http://rockferries.blogg.se/
Sofia

Hej

Okej vad bra, kom bara ihåg att inte använda för mycket salt, bara få korn räcker gott och väl :) Kul att alltid få hjälpa någon annan.

2010-10-07 | 20:46:57 | http://rockferries.blogg.se/
Daniel

Ville bara säga att du är en underbar och fin mamma till våran lilla dotter. Älskar dig gumman =) Puss

2010-10-07 | 23:18:23
Anna

Hej!

När vi började introducera smakisar till Felicia började vi med hemmagjord potatispuré (potatis, vatten, några saltkorn, riktigt smör). Hon fick smaka någon liten sked efter hennes lunchamning/lunchflaska. Sen så utökade vi sakta sakta storlekarna på portionerna. Eftersom jag slutade amma i samma veva (ungen växte inte/gick inte upp i vikt) så tog det inte så länge förens hennes huvudsakliga mat var gröt och diverse pureér + att hon föredrog ersättning/gröt/mat framför bröstmjölken.

Prova dig fram med olika grönsaker/rotfrukter i början. Palsternacka är som potatis, men något sötare i smaken, sötpotatis är också ett roligt alternativ.

Fråga även på BVC, de brukar ha bra foldrar med tips och ideér :)

Ett tips är att mosa lite avokado sen när hon fått hajj på ätandet, de flesta ungar älskar det och ett + i kanten är att mammorna kan äta upp det som blir över (med lite örtsalt på).

En del ungar är tidigt förtjusta i pureér medans andra dröjer lite, helt normalt.



Hoppas jag kunde komma med något tips:)

kram!

2010-10-08 | 02:47:07 | http://annasmirakel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: