Ytterligare läkar kontakter krävs

Okey läget är sådant .... Jag ska alltså ringa läkare i morgon....Anledningen är den att när jag var på besök på medicin för min epilepsi i fredags så upptäktes det att jag låg på en vilo puls på 120 vilket resulterade i att han misstänkte två sker

1. En av mina mediciner som påverkar pulsen
2. Struma

Mitt måste och prioritering i morgon är alltså att gå till botten med om jag har struma eller om jag har fått problem/biverkning av medivcinen.  Läser man om Struma och ser till hur min släkt ser ut med utvecklandet av struma, kan jag kanske känna att det  finns en chans att jag  har fått struma. Det återstår ju dock att fastställa .... men risken finns ju....

Detta är den fakta  jag hittat, de jag har markerat är de som jag uppfyller så att säga.

Struma innebär att sköldkörteln är förstorad, men säger inte något om dess hormonproduktion. Sköldkörteln, som sitter på halsens framsida strax nedanför struphuvudet, bildar hormoner som är viktiga för ämnesomsättningen. Kontakta din vårdcentral om du tycker att sköldkörteln växer till, ömmar eller om du får svårt att svälja, får andningsproblem eller besväras av långvarig heshet. En förstorad sköldkörtel kan ibland vara orsak till sjukligt ökad hormonproduktion - hypertyreos - och, mer sällan, sänkt hormonproduktion - hypotyreos.

Struma drabbar mest kvinnor, ofta under pubertet och graviditet. I vissa släkter är struma vanligare på grund av ärftliga orsaker.


Fakta symtom

  • Oroskänslor

  • Trötthet

  • Kort stubin

  • Nedstämdhet

  • Viktnedgång

  • Ökad värmekänsla och svettningar

  • Mjuk och fuktig hud

  • Darrighet

  • Hjärtklappning

  • Hög puls

  • Menstruationsrubbingar

  • Muskelsvaghet

  • Samlevnadsproblem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: