Födelsedag, jul, nyår, midsommar.....

Jag tänker så här, jag gör detta inlägg som en öppen dialog och en förfrågan till er läsare om hur ni ser på högtider, som födelsedagar, julafton, nyår, midsommar, jaa ni vet vad jag syftar på....

Tillfällen som kan ses som antingen speciella eller som rena pinan för en del, och jag tänkte så här, hur ser ni på dessa saker, både ni som har barn och ni som inte har barn, men även till er som har barn hur har det förändrats eran syn på högtiderna?? om den nu har förändrats.

Finns det någon anledning till att fira exempelvis högtider och varför i så fall?? Vad är det som gör att man firar ex födelsedagar, barnens, ens egen, partnerns, firar ni mors och fars dag?? om varför??

Hur kommer det sig att ni firar som ni gör och dela gärna med er om varför och hur ni gör och om det är aktiva val ni gjort eller om det bara blivit så rent slump mässigt....

__________________________________________

Själv kan jag dela med mig av att jag har tidigare in haft något speciellt övers till varken min födelsedag eller julafton eller såå, men efter det att jag har blivit mamma så har allt som förändrats, jag ser på saker och ting på ett helt annat sätt, jag vet idag inget bättre än att få planera och uppvakta min dotter, att finnas där och göra allt jag kan för att ge henne så fina och mysiga minnen av dessa högtider, framför allt julafton och hennes födelsedagar....

För mig handlar det om att ge henne minnen och en uppväxt fylld av kärlek och värme, jag vill att hon ska få fira högtiderna tillsammans med sin familj, släkt och vänner, få paket och god mat, vara jordens centrum på hennes födelsedag och en delaktighet under de andra.

Jag vill ge henne ideal och förståelse för sakers värde och att hon ska känna tacksamhet och ödmjukhet över det hon får, jag vill att det inte ska handla om bara saker rent matriellt men jag vill också kunna ge henne saker som ett sätt att visa min kärlek och uppskattning.

Jag vill att hon ska veta att jag älskar henne och att jag möter henne i allt det hon tar för sig, för mig handlar dessa tillfällen också om att få en möjlighet att spendera lite mer än jag kan resten av året och kunna ge henne sådant som jag vill att hon ska ha, ge henne saker som är utvecklande och givande för henne....Jag vill att hon ska lära sig nya saker och för att lära sig nya saker behöver hon utmanas och det är det som är ett bra tillfälle när det är högtider och man kan spendera lite mer än i vanliga fall....

Jag älskar min dotter mest av allt i världen och om jag så skulle behöva bo i en skokarton och leva på lava och rötter så skulle jag se till att fira henne och hennes högtider.

_____________________________________________________________________________

Så med det sagt, åter igen, vad tycker ni?? Hur tänker ni ??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: